خار پاشنه یا فاشئیت پلنتار

خار پاشنه شایع ترین علت درد پاشنه پا است که به علت آزردگی و التهاب فاشیای کف پا رخ می دهد و دردی عمیق و آزار دهنده را نزدیک پاشنه ایجاد می کند؛ که معمولا صبح ها بعد از برخواستن از خواب شدید تر است و با کمی قدم زدن کاهش می یابد و مجدداً با ایستادن طولانی یا راه رفتن زیاد شدت می یابد. پاشنه پا در لمس عمقی درد ناک و حساس است . درد پاشنه پا در صورت عدم درمان باعث لنگیدن شده و راه رفتن طبیعی را تحت تاثیر قرار می دهد همین امر باعث وارد آمدن فشار های نامتعارف به زانو، مفصل ران و کمر می شود .

علل و عوامل خطر ساز خار پاشنه

فاشیای کف پا بافت ضخیم و محکمی است که از استخوان پاشنه شروع می شود و به انگشتان پا اتصال می یابد. هرگاه فشار های وارده به این ساختار زیاد باشد، به تدریج باعث ایجاد پارگی های کوچکی در آن می شود، که در صورت ادامه التهاب و درد را به همراه دارد .

عواملی از قبیل افزایش سن، انواع خاصی از ورزش( دویدن در مسافت های طولانی و ...، اختلالات مکانیکی پا، صافی کف پا، قوس زیاد کف پا )، چاقی، ایستادن های طولانی، احتمال ابتلا به خار پاشنه را زیاد می کنند.

تشخیص خار پاشنه

تشخیص خار پاشنه با شرح حال و معاینه بالینی است که برای تکمیل آن، پزشک از روش هایی مثل سونوگرافی از کف پا که در این مرکز انجام می شود استفاده می کند .

درمان خار پاشنه چیست

  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی( دیکلوفناک، ناپروکسن و ... )
  • فیزیوتراپی
  • کفی کفش
  • شما می توانید از روش های موثر غیر جراحی در درمان خار پاشنه که می توان به تزریق کورتیکواستروئید تحت گاید سونوگرافی در پاشنه پا اشاره کرد، تحت نظر پزشک متخصص انجام بدهید.
  • در موارد نادری که بیماری به سایر درمان ها پاسخ ندهد و درد شدید باشد، جراحی انجام می شود .
تماس از طریق واتساپ