سونوگرافی داپلر چطور انجام می‌شود

سونوگرافی داپلر یک ابزار مهم برای تشخیص انسداد رگ‌های خونی و یا کاهش سرعت جریان خون در رگ ها می‌باشد. در طی این سونوگرافی از امواج صوتی با فرکانس بالا (اولتراسوند) استفاده می‌شود تا با گلبول‌های قرمز خون برخورد کنند و پس از بازگشت آن را به صورت سونوگرافی داپلر نشان دهند.

سونوگرافی داپلر، یک روش برای اندازه گیری جریان خون در شریان‌ها و عروق خونی می‌باشد. در طی این سونوگرافی، جریان خون غیرطبیعی درون رگ‌های بدن شناخته می‌شود و لخته شدن خون، گردش خون ضعیف و ... را می‌توان تشخیص داد.

فردی که قرار است سونوگرافی داپلر انجام دهد، باید یک سری موارد را رعایت کند و متخصص رادیولوژی باید نکات زیر را به فرد بیمار متذکر شود تا در روز انجام این سونوگرافی، مشکلی برای آزمایش بیمار پیش نیاید:

  • حداقل دو ساعت قبل از انجام سونوگرافی داپلر، فرد باید از مصرف هر گونه مواد نیکوتین دار مانند سیگار، تنباکو، قلیان و ... خودداری کند، زیرا نیکوتین سبب انقباض رگ های خونی می‌شود و نتایج غلطی را ایجاد می‌کند.
  • از فرد خواسته می‌شود تا در روز آزمایش، هر گونه مواد فلزی و جواهرآلات را به همراه نداشته باشد، زیرا این وسایل در امواج سونوگرافی داپلر اختلال ایجاد می‌کند.
  • ممکن است متخصص رادیولوژی پوشیدن زیر پوش نازک را در برخی موارد، مجاز بداند. در این خصوص قبل از سونو، آن را از متخصص رادیولوژی سئوال کنید.
  • قبل از انجام تست بر روی ناحیه‌ای از بدن که قرار است تحت سونوگرافی داپلر قرار گیرد، پارچه و یا کاغذ گذاشته می‌شود و سپس آزمایش شروع می‌شود.

این سونوگرافی توسط رادیولوژیست و یا متخصص تصویربرداری انجام می‌گیرد و می‌تواند در بیمارستان و یا در مطب و مراکز تصویر برداری پزشکی انجام شود.

هنگام سونوگرافی داپلر، فرد باید تنفس خود را به حالت طبیعی انجام دهد و از هر گونه موقعیت غیر طبیعی باید پرهیز شود تا سرعت جریان خون درون رگ‌ها، در حالت طبیعی بدن اندازه گیری شود

تماس از طریق واتساپ